Rozhovor se zakladatelem a majitelem prodejny DELMART

Rozhovor se zakladatelem a majitelem prodejny DELMART

Chcete nahlédnout do zákulisí Centra Krakov? Připravili jsme pro vás rozhovory s lidmi, kteří stojí za fungováním jednotlivých obchodních jednotek.

Tentokrát pro vás máme rozhovor s panem Dušanem Mrozkem, zakladatelem a majitelem řetězce s kvalitními potravinami a bistra Delmart.

Jak Vás napadlo založit značku DELMART? 
Během mé spolupráce s Marks&Spencer jsem od roku 2004 prodával rovněž potraviny. Během té doby jsem zjistil, že kvalita potravin nabízených v obchodní síti je v Česku na nízké úrovni. Zároveň ale neustále stoupá životní úroveň a nemalá část zákazníků si uvědomuje význam kvalitních potravin pro zdravý životní styl. 

 

Jak dlouho je značka DELMART na našem trhu? 
Jsme na trhu od roku 2014. 

 

Kde byla otevřena první prodejna DELMART?  
První prodejnu jsme otevřeli na Andělu v srpnu 2014. 

 

Kolik máte prodejen? Plánujete otevírat prodejny i mimo hlavní město? 
Nyní provozujeme 12 supermarketů a 7 bister. Aktuálně jsou všechny naše pobočky umístěny v Praze a blízkém okolí, expanzi mimo Prahu zatím neplánujeme. V Praze a okolí je ještě spousta příležitostí. 

 

Kolik lidí se přibližně podílí na fungování značky DELMART? 
Ve vedení je nás celkem 20, na prodejnách máme dalších cca 200 zaměstnanců a brigádníků 

 

Čím se prodejny DELMART liší od klasických potravinových řetězců? 
Zásadní rozdíl je v minimálních kvalitativních standardech potravin, které nabízíme – můžeme si dovolit kvalitu bez kompromisů. Standardy kvality máme velmi vysoké a zákazník tudíž nemusí řešit a číst složení výrobku. Když supermarket prodává potraviny na 2000 m2, tak kromě kvalitního zboží prodává i celou řadu velkoprůmyslově vyráběných potravin, jejichž přínos pro zákazníky je diskutabilní. Naše největší prodejny mají maximálně 500 m2 a tím nejsme nuceni prodejní plochu „zaplevelit“ nekvalitou. Uvedu 2 příklady – vejce prodáváme pouze v kvalitě bio a z volného chovu, nenabízíme vejce z chovu v halách ani z klecového chovu – to, co ostatní obchodníci deklarují jako cíl pro příští léta, my již dávno plníme. Jako druhý příklad uvedu dušenou šunku, kterou prodáváme pouze v nejvyšší jakosti – česká legislativa umožňuje ještě další 2 nižší jakostní třídy, které u nás nenajdete, protože je již nepovažujeme za šunku, ale prefabrikát, který se jako šunka jenom tváří. 

 

Jaký sortiment zákazníkům nabízíte? 
Nabízíme plný sortiment pekárenského zboží z vlastní pekárny, chlazeného a nechlazeného zboží včetně ovoce a zeleniny. Dá se říci, že u nás zákazník najde vše, co potřebuje pro denní nákup. 

 

Představujete se jako prodejce kvalitních potravin, jaká jsou kritéria pro výběr potravin? 
Máme firemní standardy kvality pro každou kategorii zboží, podle kterých posuzujeme, zda zboží pustíme do našeho prodeje. Zároveň u každého výrobku před jeho zalistováním posuzujeme technické listy a vzorky, zda výrobek splňuje naše požadavky. 

 

Myslíte, že si Češi potrpí na nákup kvalitních potravin?  
Kdyby se mne někdo zeptal před 10 léty, tak bych odpověděl, že v Česku (a na Slovensku) je kvalita potravin v obchodech na velmi nízké úrovni, snad nejnižší v Evropě, a to včetně tak zvaných chudých evropských zemí. Na druhou stranu je zřejmé, že zhruba od roku 2010 se kvalita potravin v Česku zvyšuje, a to jak z důvodu rostoucí životní úrovně, tak i z důvodu „osvěty“ mezi zákazníky. Zejména s rostoucím cestováním má mnoho Čechů možnost poznat cizí kuchyně a potraviny, což dále prohlubuje zájem o to, co jíme. Čeká nás ale ještě dlouhá cesta, než potraviny na českém trhu budou svou kvalitou odpovídat celkové vyspělosti naší země. Vyžaduje to ale celou řadu změn v oblasti potravinářství, počínaje legislativou a konče důvěryhodností „nezávislých“ testů potravin. 

 

Spolupracujete s malými dodavateli, např. farmáři? 
Protože jsme relativně malá firma, tak malí a střední výrobci jsou našimi hlavními dodavateli. Pouze v případech, kde je objem výroby pro daný výrobek zásadní, kupujeme od větších firem, jsou to ale spíše výjimky. Pro nás není rozhodující, zda naše zboží vyrábí farmář, pro nás je rozhodující, aby byl výrobek kvalitní, dobře zabalený a dodávky byly pravidelné. Přiznám se, že na slovo „farmářský“ jsem již alergický, protože tzv. „farmářské trhy“ jsou nyní modlou, alespoň v Praze. Přitom většina z těch, co jako farmáři na těchto trzích prodávají, nemají s farmařením nic společného. Zkuste se zeptat českých pěstitelů ovoce a zeleniny a ti Vám potvrdí, že velká část „farmářského“ zboží je stejná jako v běžné obchodní síti, pouze dražší a s iluzí toho, že prodejce tu mrkev ráno vykopal a s láskou na trhy dovezl – bohužel toto je pouze iluze, často ještě v obalech opravdových pěstitelů. Opravdoví farmáři totiž prodávají primárně ze dvora, protože nemají čas vystávat na pražských náměstích, oni totiž musejí pracovat na své farmě. Navíc, jak je u nás zvykem, z farmářských trhů se vyvinula paralelní ekonomika, kde např. pojem DPH je pojmem neznámým. Nechci tvrdit, že na těchto trzích nejsou farmáři, tvrdím ale, že většina prodávajících žádní farmáři nejsou. 

 

S  dodavateli ze kterých zemí spolupracujete? 
Kromě českých dodavatelů jsou našimi nejvýznamnějšími dodavateli výrobci z Itálie, Řecka, Francie, Španělska a Velké Británie. 

 

Jaké položky v prodejně patří mezi nejprodávanější? 
Zákazníci si velmi oblíbili naše pečivo z firemní pekárny, sýry, uzeniny a hotová jídla. Stále oblíbenější je i náš sortiment food-to-go (sendviče, snackové saláty, zeleninové saláty, sushi, apod.), protože při výrobě tohoto sortimentu používáme stejně kvalitní ingredience jako při prodeji v supermarketech, což je v Česku spíše výjimka než pravidlo. Například kdybychom při výrobě sendviče použili šunku standardní kvality, tak ušetříme cca 60% nákladů a zákazník to nepozná. Pozná to ale časem jeho tělo. 

 

Které potraviny z Vašeho sortimentu jsou Vaše nejoblíbenější? 
Já osobně nakupuji výhradně v našich prodejnách. Pokud mám vyjmenovat 5 nejoblíbenějších položek, tak je to dušená šunka z Itálie bez přidaného cukru (i ten se bohužel do dušených šunek běžně přidává), španělské uzeniny a sýry, žitný chleba, naše víno, které sám vybírám a drůbež – kuře z volného výběhu nebo perlička nejsou v Česku běžně k dostání. 

 

V  současné době je velkým trendem nakupování biopotravin, šťastných vajíček apod., najdou zákazníci takové potraviny i v  prodejnách DELMART? 
Dnešní trh potravin je pod vlivem různých trendů, často extrémních. Kategorie biopotravin je v některých kategoriích rozšířená, nicméně jejich podíl na celkových prodejích není příliš významný, jsou totiž dražší o 20% a více. Myslím si ale, že podstatnější, než řešit, zda potravina je nebo není bio, je omezit v potravinách věci, jejichž konzumaci je nutno kontrolovat – obsah solí, cukrů, umělých barviv, zbytečných konzervantů. 

 

Jak je na tom DELMART a ekologie?  
Snažíme se minimalizovat dopad naší činnosti na životní prostředí. Velmi často je ekologický pohled zároveň tím dlouhodobě nejlevnějším. Např. při plánování nových prodejen velmi posuzujeme jejich energetickou náročnost. V logistice se snažíme minimalizovat množství neefektivních rozvozů, apod. 

 

Jak se stavíte k bezobalovému prodeji? Máte v plánu jej aplikovat v prodejnách DELMART? 
V našem podnikání se řídíme selským rozumem, nikoliv marketingem. Já nevím, co to je bezobalový prodej – to si mám jako zákazník čočku nasypat do kapes a odnést domu? Mimochodem prodej sypkého koloniálu ze zásobníků jsme uvedli již v roce 2014, odpovědí zákazníků byl nezájem, po roce jsme s tím přestali a po dalším roce jsme zásobníky za skladu vyhodili. Rovněž se nyní řeší boj s plasty, kde mám z médií a sociálních sítí často dojem, že nejlépe je rovnou plasty zrušit. Podle mne řešení spočívá v regulaci druhovosti plastů používaných na trhu (tím se usnadní recyklace) a jejich opakovaném používání, nikoliv v jejich eliminaci. Na toto téma by se dalo povídat hodně dlouho, protože v dnešní době virtuální reality se za bojem za životní prostředí často skrývá obyčejný podnikatelský zájem a nejsem si jistý, že sociální komunikace je schopna (nebo i ochotna) tyto zájmy rozkrýt. Těch, co si z ekologického podnikání udělali „mantru“ jsem již viděl bezpočet. Když jsem se potom nad jejich ekologickým „přínosem“ zamyslel hlouběji, většinou jsem zjistil, že jde zejména o napojení na různé granty a dotace a z nich si generovat zisk. Bohužel z peněz nás daňových poplatníků se financuje spousta soukromých zájmů, které se ale vydávají za veřejný zájem, a to je veskrze špatně. 

 

Lze u vás nakupovat i online?  
Od roku 2018 spolupracujeme v online prodeji s internetovým prodejcem Košík.cz a věříme, že se nám podaří v dohledně době sortiment online rozšířit, ideálně na cca 80% našeho sortimentu. Věříme, že velká část prodejů potravin se přesune postupně do online segmentu a koronavirová pandemie tento proces pouze urychlila. Připravujeme rovněž spuštění služeb „objednej a vyzvedni“ a „objednej a doručíme“ ve všech našich prodejnách a bistrech 

 

Kdo je vaše cílová skupina? 
Naší cílovou skupinou jsou všichni, kdo vyznávají zdravý životní styl a vědí, že kvalitní potraviny jsou jeho nedílnou součástí. Nerozlišujeme naše zákazníky podle věku, pohlaví, barvy pleti, vyznání, sexuální orientace nebo jiných kritérií. 

 

K prodejně v  Centru Krakov patří i bistro - co z nabídky bistra byste zákazníkům doporučil?  
Především bych chtěl ujistit, že v našich bistrech nabízíme všechny ingredience ve stejné kvalitě jako v supermarketech, ideálně vše čerstvé a chlazené. Neumím nabídnout konkrétní produkt, protože všechno průběžně střídám – saláty, burgery, sendviče, polévky, apod. Chci totiž jíst pestře a vím, že vše dostanu ve výborné kvalitě. Nyní pracujeme na častější sezonní obměně nabídky, což zákazníci ocení. 

  

Jaká opatření jste zavedli v souvislosti s epidemií Covid 19? 
Jako prodejci potravin jsme měli supermarkety v provozu, nicméně bistra jsme museli na více než 2 měsíce uzavřít. Na prodejnách jsme zavedli hygienická opatření, která jsou obecně známá a rovněž vedení pracovalo do konce dubna v režimu většího počtu home office. 

 

Jak celá situace ovlivnila Vaši značku? 
Tato situace ovlivní velké množství firem. Musíme zrevidovat celý náš obchodní model a spoustu věcí změnit, protože trh se proměnil a myslím, že se do původní podoby již nevrátí. Takže musíme být více přizpůsobiví. 

 

Co považujete za dosavadní největší úspěch značky DELMART? 
Za největší úspěch považuji to, že se nám již podařilo dostat naši značku do povědomí velkého počtu zákazníků. Rovněž již máme vybudovanou základnu našich dodavatelů a logistiky, takže se můžeme více soustředit na další zlepšení nabídky zákazníkům. 

 

Jaké jsou cíle značky DELMART? 
Našim cílem je vybudovat důvěryhodný český obchodní řetězec s kvalitními potravinami, který bude mít důvěru svých zákazníků. 

Děkujeme Vám za rozhovor a přejeme, ať se Vám daří!  

Šipka
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace